lauantai 4. kesäkuuta 2016

Sutin uudet nenähommat

Sutihan on ollut innokas käyttämään nenäänsä. Siitä toiminnosta on valitettavasti tokossa ja rt:ssa enemmän haittaa kuin hyötyä. Niinpä kiinnostuin NoseWorkista, kun luin  jutun Kääpiösnautserimme-lehdestä. Mitä enemmän olen asiaan paneutunut, sitä vakuuttuneempi olen ollut, että se laji sopii Sutille. Mejäähän me olemme tehneet, mutta en ole kuvitellutkaan, että menisimme kokeisiin, kun se vie koko viikonlopun, eikä tällä hetkellä ole vielä tarpeeksi aikaa siihen harrastukseen.

Koska halusin päästä mukaan harrastukseen niin pian kuin mahdollista, ilmoittauduin Mikkeliin asti alkeiskurssille. Tällä hetkellä se onnistuu, kun en ole päivätöissä. Nyt on teoria- ja ensimmäinen harjoituskerta takana. Olen entistä vakuuttuneempi, että tämä on Sutin juttu. Onneksi olen harjoitellut sen kanssa tarjoamista ja naksuttelua, joten se hoksasi nopeasti, että pitää käydä koskemassa kuonolla hajukuppia. Teimme kaksi viiden minuutin harjoitusta. Toisella kerralla kupin sai pistää jo kädestä lattialle ja minäkin olin seisaaltani ja silti Suti kävi omatoimisesti näyttämässä kuppia. Kupin paikkaa siirrettiin useita kertoja, vaihdoimme suuntia jne. ja Suti juoksi aina kupin luo. Kouluttajakin kehui, miten hyvin hoksasi jutun juonen :)

Kotiläksyksi saimme alkaa harjoitella sitä, että nenä menee kunnolla kuppiin ja keston kasvattamista.
Harjoituksia olisi hyvä tehdä kolme kertaa päivässä, muutaman minuutin kerrallaan. Lisäksi hajustetun lapun voi laittaa ruokakupin alle tai viereen, jotta haju ehdollistuu ruokaan ja myönteiseen ajatukseen.

Tänä aamuna harjoittelimme ennen ruokaa. Pistin ajastimen päälle. Kolme minuuttia menee yllättävän nopeasti. Suti jatkoi heti siitä, mihin eilen jäätiin. Se meni heti tarjoamaan kuonoa kupille. Kun se sujui niin hyvin, minun oli pakko kokeilla. Jätin Sutin oven taakse ja vein kupin sellaiseen paikkaan, ettei se suoraan näe sitä. Annoin luvan etsiä ja se juoksi terävällä kulmalla suoraan kupin luo! Kun tämäkin sujui, laitoin jälleen Sutin oven taakse. Pistinkin nyt kupin saunan lasioven taakse. Suti juoksi ensin vanhalle paikalle, pyöri hetken ja haistoi sitten saunan oven välistä. Palkkasin jo siitä. Sitten vielä kupilta.

Ihanan innokas tekemään töitä! Tästä se tykkää! Ja kun se tykkää, minä olen innoissani ja olemme ihan intoa piukassa koko koirakko :D Positiivinen kehä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti