keskiviikko 9. syyskuuta 2009

Sienestämässä

Olen löytänyt tänä kesänä hillittömästi kanttarelleja. Pakastin on jo puolillaan eikä enempää sinne enää laiteta. Hyvä sieniaika on mahdollistanut myös pitkäaikaisen haaveeni opettaa koirat sienestämään. Etsimistä pitäisi harjoitella sisällä sienen paloilla, mutta minä olen hyödyntänyt oikeat sienet. Homma voisi sujua paremmin, jos olisin harjoitellut etsintää ensin kotona ja vain yhden koiran kanssa kerrallaan.

Alkuun palkkasin koirat pelkästään pienestä sienen nuuhkaisusta. Jojo on tässäkin laiska ja laittaa innokkaamman Papun tekemään työt ja kerää itse kermat päältä. Papu tuntuukin hoksanneen tämän homman vähän paremmin:

Ensin se osoitti ymmärtävänsä, mitä tarkoitan "etsi sieni" -käskyllä. Se kiersi ympyrää sienen ympärillä ja pienensi ympyrää kunnes sieni oli nenän edessä.

Sitten se näytti minulle vanhan sienipaikan. Etsin paikkaa, jossa olin edellisenä päivänä nähnyt kanttarelleja. En löytänyt sitä, mutta Papu meni polun viereen, pysähtyi ja katsoi minua. Joku oli jo ehtinyt poimia sienet, mutta kehuin paljon ja palkkasin ruhtinaalisesti.

Se myös löysi toisen paikan, jonka tarkkaa sijaintia en enää muistanut. Siellä sienet olivat edelleen tallella.

Tänään se juoksi pois päin luotani, nuuhkaisi nopeasti maata, pysähtyi seisomaan ja katsoi minua. Menin katsomaan ja löysin Papun seisomasta ihan hillittömän ison kanttarelliesiintymän luona!! Vähän taitava jätkä! Harmi vain, että sienet eivät olleet enää kovin hyviä. Kunpa olisin mennyt paikan ohi vaikka viikko sitten ja löytänyt ne, niin ne olisivat varmasti olleet vielä poimittavissa. Papu sai kuitenkin kehuja ja ylistystä sekä makupaloja työstään :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti