maanantai 10. elokuuta 2009

Tokoilua Marian opissa

Viime torstaina alkoi Aaltosen Marian vetämä toko-valmennus. Täytyy sanoa, että jos en siellä opi, niin en sitten opi missään! Marialla on hieno ote koulutettavaan (sopii minulle) ja vahva koirankoulutusosaaminen.

Harjoittelimme seuraamista ja liikkeestä maahan menoa. Pystyin sanomaan, että se onkin ollut meidän heikkous viime aikoina. No, mitä mieltä on Papu? Sehän menee maahan heti ekalla käskyllä nopeasti ja iloisesti :) Seuraamisessa se ihan hössötti, kun oli niin intoa piukassa. Minulla meinasi tulla ihan tippa silmään ja sanoin Marialle, että tämä näyttää varmasti kauhealta, mutta olen tosi onnellinen, että Papu haluaa näin kovasti tehdä seuraamista kanssani! Ei ollut kuulemma mikään ongelma ;) Harjoiteltiin lyhyitä pätkiä seuraamista sekä täyskäännöksiä, joita olen yrittänyt harjoitella kovasti, mutta tehnyt sen käytännössä hieman väärin. Käännösten pitää olla rauhallisempia ja minun pitää käyttää siinä lyhyitä askelia, että Papu pääsee heti kunnolla mukaani. Lisäksi, kun palkkaan kesken seuraamisen, pitää silloin meno pysäyttää ja aloittaa liike uudestaan, ettei Papu jää jälkeeni mussuttaessaan makupalaa.

Seuraavaksi harjoittelimme idaria niin, että jätin Papun neliön sivulle ja pudotin makupalan nurkassa olevaan kippoon. Kun koira katsoi kippoon eikä edelleen etenevää minua, vapautin sen kipolle. Ideana tässä on, ettei koira oppisi seuraamaan katseellaan kiertävää ohjaajaa.

Lisäksi otimme kauko-ohjausta istu-maahan-istu. Olin ihan Papun edessä ja istumaanmenossa minun piti auttaa kädellä. Nyt kun olemme harjoitelleet kotona, se alkaa jo sujua pelkällä käsimerkillä! Pitää vain muistaa, että käsky annetaan toisella ja palkka toisella kädellä.

3 kommenttia:

  1. Moi!

    Missä ryhmässä oot? Ollaankohan kenties samassa, kun me ei vaan päästy viime kerralla...

    t.Minna&Mosku

    VastaaPoista
  2. Me ollaan torstaina klo 21. alkavassa ryhmässä. Viime kerralla puuttui kyllä pari koirakkoa, että voi olla hyvinkin mahdollista, että ollaan samassa :)

    VastaaPoista
  3. No sitten ollaan samassa, tänään ollaan tulossa:) Toinen puuttuva olivatkin Henna ja Peto, joitten kans me treenattiin jo viime talvi.

    VastaaPoista